WOERDEN – Het project ‘AutoMaatje’ van de ANWB (in samenwerking met onder andere Thuishuis Woerden) is van start gegaan in Woerden en Barneveld. Hierbij vervoeren vrijwilligers minder mobiele inwoners. Door het grote succes, gaat AutoMaatje een landelijke vorm aannemen. Lotte Ruyten, project coördinator van Thuishuis Woerden vertelt in een interview over dit succes.

In 2015 is dit project van start gegaan, het is pas 2016 en nu al een groot succes melden diverse media. Waarom denkt u dat dit zo’n groot succes is?
‘’Dat heeft te maken met twee factoren. Ten eerste zorgt de persoonlijke benadering voor een lage drempel. Hierdoor wordt het project niet als zakelijk opgevat, maar juist als een praktische en persoonlijke benadering voor de ‘AutoMaatjes’. Tevens zorgen de concepten voor dit succes, het is één op één,  waardoor het reizen niet als vervelend zal worden beschouwd. Dit succes blijkt wel uit het feit dat in Mijdrecht en Ronde Venen (Utrecht) dit project nu ook is aangeslagen.’’

Hoe bent u op het idee gekomen, om met het project AutoMaatje te beginnen?
‘’De ANWB is met dit idee gekomen. De projecten zijn in Woerden en Barneveld begonnen. Zij hebben Thuishuis Woerden benaderd om mee samen te werken. Wij zetten ons in voor eenzame ouderen en ouderen die minder mobiel zijn, waardoor dit project perfect past bij onze mentaliteit.’’

Wie kunnen zich allemaal aanmelden voor een rit met een ‘AutoMaatje’?
‘’Alle mensen die minder mobiel zijn, kunnen zich hiervoor aanmelden. Niet alleen eenzame ouderen komen hier in aanmerking voor. Zo regelen wij dat mensen met bijvoorbeeld het syndroom van Down op een leuke manier worden vervoerd. Zij kunnen niet zelfstandig reizen en daarom is ons project voor hen een uitkomst. Een taxi kan daarnaast voor veel ouderen te duur zijn en niet iedereen heeft even prettige ervaringen met het OV. Kortom, mensen die afhankelijk zijn kunnen zich hiervoor aanmelden.’’ Voor meer informatie hierover, kunt u terecht op de website van Thuishuis Woerden: www.thuishuiswoerden.nl. Hier kunt u zich aanmelden en er is een aanmeldformulier te vinden voor vrijwilligers.

Ondanks dat het een groot succes is, reageerden de taxichauffeurs niet allemaal even positief met de komst van AutoMaatje. Zo maken zij zich zorgen over de veiligheid van de passagiers omdat een vrijwilliger niet over bepaalde certificaten hoeft te beschikken. Bent u het daarmee eens of wordt hier al verandering in aangebracht?
‘’In het begin hebben we contact gehad met taxi bedrijven en ons project toegelicht. Daarna hebben wij hier geen last meer van gehad. Onze vrijwilligers hebben wel een Verklaring Omtrent het Gedrag, ook wel een bewijs van goed gedrag. AutoMaatje kan eerder gezien worden als een aanvulling dan als concurrentie. Bovendien rijden wij niet op vaste tijdstippen, dit onderscheidt ons van de taxi bedrijven.

Wordt er een strak schema gemaakt met vrijwilligers die mee doen, of gaat het er op een andere manier aan toe om mensen op te halen?
‘’De meeste vrijwilligers vinden het fijner om flexibeler te rijden. Zo bellen wij ze op met de vraag of ze die en die dagen kunnen. Zij kunnen ja en nee antwoorden en op basis hiervan maken wij een schema. In totaal zijn er veertig vaste ritten.’’

Heeft u nog toekomstige ambities of doelen die u graag wilt bereiken?
‘’Ik probeer het nu vooral draaiende te houden, omdat het zo snel groeit. Daarnaast willen wij natuurlijk uitbreiden waar het nodig is. Het doel is om mensen zich minder afhankelijk te laten voelen.’’