WOERDEN – Yoga krijgt steeds meer aandacht en wordt vaker beoefend. Tijd om te ervaren wat yoga echt inhoudt.

Bij binnenkomst is er een warme begroeting. Het is warm binnen in de studio en alle Boeddhabeeldjes en versiering geven een rustgevend gevoel. Het is een gevoel van rust in het innerlijk en in het hoofd. Geen stress om over na te denken, dat is allemaal voor na de les. De docente Irma vraagt iedereen mee naar boven en zegt: “zullen we beginnen?”.

Iedereen weet tegenwoordig wel wat yoga is. Ten minste, dat denken ze. De meeste mensen weten niet dat yoga eeuwenoud is en beoefent wordt door boeddhisten. Yoga is niet nieuw en hipster. Het is wel zo dat in de laatste jaren yoga populair is geworden als sport. Yoga zorgt voor rust en vrede in het hoofd en het innerlijk. De yoga instructrice vertelt dat yoga goed is voor de dagelijkse beweging en balans, ze vindt het belangrijk dat iedereen een moment rust krijgt om even alle zorgen te vergeten.

In kleermakerszit vertelt Irma dat het belangrijk is om op de ademhaling te letten. En houd je rug in een gestrekte positie. Diep in via de neus en alles uitblazen via de mond. Iedereen begint in de kleermakerszit houding. Het eerste dat wordt gedaan is een ademhalingsoefening. Eerst normaal via de neus in en dan via de mond uit. Daarna zegt Irma: “nu gaan we de ujjayi ademhaling oefenen. Vernauw je keelgat en adem uit via je neus”. Vervolgens is er alleen een zachte ruis te horen van de leerlingen in de studio die in- en uitademen volgens de ujjayi ademhaling.

Bij de ujjayi ademhaling is het de bedoeling dat je in- en uitademt via de neus, met een vernauwd keelgat. Deze manier van ademhaling zou moeten zorgen voor betere concentratie, een ritme in de ademhaling, het verwarmen van het lichaam en ontspanning. Deze dingen zijn belangrijk bij Yoga. Je gebruikt veel spieren, deze spieren moeten worden opgewarmd voordat er veel kracht op word gezet. Zonder warming-up is de kans op geblesseerde spieren groter.

Nadat de leerlingen de ademhaling onder de knie hebben, gaan ze de eerste zonnegroet doen. Iedereen houdt zijn handpalmen tegen elkaar voor de borst. Rustig gaan de armen omhoog en naar achteren als er wordt ingeademd. Bij uitademen wordt er naar voren gebogen en hangen de armen en handen los. Het bovenlichaam hangt voorover en de rug is recht als een stoel. De docente geeft instructies over de positie van de heupen en knieën. Heupen naar voren duwen, en knieën gestrekt. “Plaats je voeten tussen je handpalmen in op de mat,” zegt Irma. Iedereen luistert rustig en gewillig. De zonnegroet gaat verder. Het linker- en rechterbeen wordt afwisselend naar achteren gestrekt. Vervolgens komen de leerlingen in een plankhouding terecht, en laten hun benen en borst rustig zakken naar de grond. Ze duwen alleen hun borst omhoog, en hun handen rusten naast het lichaam op de yogamat. Vervolgens gaan Irma en de leerlingen over naar een positie waarin hun lichaam de letter ‘V’ vormt, met het hoofd naar beneden, de heupen naar achteren en de benen gestrekt.

De ‘inverted V-pose’, oftewel de neerkijkende hond is een belangrijke positie in yoga. Deze houding geeft je lichaam energie en kracht, en het spant je buikspieren. Andere belangrijke posities in yoga zijn bijvoorbeeld de plank, de driehoek en de kindhouding. Bij de plank is je lichaam compleet gestrekt en staan je handen recht onder de schouders. Deze houding zorgt onder andere voor stabiliteit in de borst, schouders, armen en polsen. Tijdens de driehoek is het lichaam gestrekt, met de armen bij elkaar recht boven het hoofd. Met de voeten op schouderbreedte uit elkaar, leun je voorzichtig met de armen naar links, en vervolgens naar rechts. Tijdens deze oefening blijven de handen met elkaar verstrengeld. De driehoek zorgt onder andere voor ontspanning in de borst. De kindhouding kan ook wel gezien worden als de rusthouding. Deze houding ontspant het lichaam en geeft het een korte pauze tussen posities in. Het hoofd ligt met het voorhoofd op de mat, en de knieën opgetrokken, maar uit elkaar onder de borst.

De tijd is bijna om, en de training word afgebouwd met een ontspanningsoefening. “Ga vanuit een zittende positie naar een liggende positie, en laat je rugwervels een voor een zakken op de mat”. Het is compleet stil, iedereen ligt op de rug op een yogamatje. Het lijkt op een slapende positie. Irma dimt de lichten, legt donkere doekjes over iedereen zijn ogen, voor een compleet ontspannen en gedachteloos moment. Na een onbekende hoeveelheid tijd, mogen de leerlingen hun knieën optrekken en voorzichtig met het gehele lichaam naar rechts en vervolgens naar links rollen. De klas eindigt weer in kleermakerszit.

Aan het einde van de les bedankt Irma iedereen voor deze les. Ze krijgt dezelfde woorden terug van iedereen. Er heerst een gevoel van ontspannenheid en rust. Er wordt achteraf gepraat en thee gedronken. Er wordt kort bijgekletst en daarna weer afscheid genomen. De leerlingen gaan naar huis, en Irma blijft in de studio om de volgende groep willende leerlingen hartelijk te ontvangen.