“Wat kost het aanpassen van de openbare ruimte nou precies,” begint teammanager realisatie en beheer, Mark Goossens, zijn betoog. Goossens geeft de gemeenteraadsleden en ambtenaren vandaag uitleg over de investeringen in de IBOR. “We hebben voor u drie scenario’s,” gaat de teammanager verder.

In het eerste scenario laat Goossens een foto van een zwaargehavende weg zien. Goossens legt uit dat de wegen in de toekomst er zo uit gaan zien als de openbare ruimte wordt onderhouden met het beschikbare budget. In het tweede scenario wordt er gekeken wat het onderhoud kost als alles op B-niveau wordt bij gewerkt. De kwaliteit is dan niet maximaal, maar zwaargehavende wegen zoals Goossens die laat zien worden wel voorkomen. Daarnaast is er gekeken waar in de Openbare Ruimte vooral bespaard op kon worden.

De informatieavond was ingepland nadat D66 raadslid, Saskia van Megen in een raadsvergadering meer informatieavonden had aangevraagd. De raadsleden zouden volgens Van Megen over te weinig informatie beschikken als het gaat om grote sommen geld.

Naast de scenario’s, laat Goossens in zijn presentatie verschillende denkbeeldige knoppen zien, ‘waaraan gedraaid kan worden door de raad’. De knoppen hebben ieder een kleur, die staat voor iets uit de openbare ruimte. Zo is de kleur geel de straatverlichting, is bruin alles wat met riolering te maken heeft en is grijs de bestrating. Met het draaien van de knoppen bedoelt Goossens hoeveel geld er in zo’n kleur bij moet, of waarop bespaard kan worden.

En niet alleen op de Openbare Ruimte kan worden bespaard in Woerden. Wanneer Goossens klaar is met zijn presentatie, staat onderzoeker Giuliano Mingardo al klaar voor een lesje mobiliteit. Mingardo, die normaalgesproken les geeft op de Erasmus Universiteit in Rotterdam, vertelt de ambtenaren en raadsleden op een echte Italiaanse wijze hoe het parkeren hier in Woerden zo goedkoop mogelijk kan. Met veel drukke handgebaren en zijn authentieke accent imponeert hij het aanwezige publiek.

Zo vertelt Mingardo in de afgelopen 30 jaar twee grote veranderingen op het gebied van mobiliteit te hebben gezien. “Vroeger lag alle werkgelegenheid in de stad, het vervoerspatroon van mensen was iedere dag van buiten naar binnen. Tegenwoordig gaan sommige mensen die nu in Woerden wonen naar Utrecht, sommige naar Rotterdam en anderen weer naar een andere stad om bijvoorbeeld te werken. De mobiliteit is dus veel complexer geworden.

Daarnaast ziet Mingardo een verandering in het patroon van een doordeweekse dag.“Vroeger ging dat zo, thuis, werk, thuis. Ook dit is complexer geworden, tegenwoordig is het patroon: Kinderen naar school brengen, werken, sporten, boodschappen doen en dan pas naar huis.” Door deze veranderingen hoeft niet meer alleen de auto als mobiliteitsvorm centraal te staan. Zo kan er nu ook naar andere manieren van verplaatsing worden gekeken. Bovendien kijkt Mingardo ook naar hoe nieuwe wijken kunnen worden gebouwd zonder ruimte en geld te verliezen aan parkeerplaatsen.

De plekken kosten gemeenten namelijk ieder jaar weer een fortuin. Volgens de hoogleraar kan een gemeente als Woerden de torenhoge kosten beter voorkomen door ‘vooral creatief’ te zijn en bijvoorbeeld duurzame mobiliteit als marketinginstrument te nemen. Wanneer Mingardo de swapfiets presenteert als creatief voorbeeld, kijkt een vrouw in de commissiekamer hem vragend aan, wat is dat? Klinkt het vanuit de kamer. “Dat is een fiets die het altijd doet,” grapt Ten Hagen.

Volgens Mingardo zijn dergelijke ideeën als de swapfiets voor de gemeente handig ter vervanging van een parkeerplaats. “Een swapfiets is een fiets die je kan leasen, voor 12 euro per maand. Wat kost een parkeerplek? Als je geluk hebt tussen de 20 en 40 duizend euro. Wat kost een e-bike of een abonnement op een deelfiets? Rond de tweeduizend voor een e-bike en zo’n 15 euro per maand voor de deelfiets. Om die dure parkeerplekken te voorkomen kan je bijvoorbeeld iedereen die in Woerden komt wonen een e-bike of deelfiets uitdelen, of een gratis ov-abonnement weg geven. Daarmee verlies je veel minder geld, en zorg je dat de behoefte van parkeerplaatsen voor de deur zal afnemen, en je dus niet overal parkeerplekken hoeft aan te leggen.

Of de gemeente Woerden met zo’n actie zal komen is nog maar de vraag. Wel beschikken de raadsleden nu over de nodige informatie.