WOERDEN – In de afgelopen tien jaar is de leegstand in heel Nederland toegenomen, voornamelijk in middelgrote steden. In Woerden is het percentage beschikbare ruimte veel lager dan het landelijk gemiddelde. Gerard Kremers is de man die de leegstand in Woerden probeert tegen te gaan.

Intermediair retail vastgoed binnenstad Woerden, is de functie die Gerard Kremers toegewezen heeft gekregen vijf jaar geleden. Als intermediair retail vastgoed opereert Kremers vanuit de gemeente en het Stadshart. Het is zijn doel om voor zoveel mogelijk beschikbare panden een nieuwe koper of huurder te vinden.

Na het bestellen van een cappuccino begint hij met vertellen hoe hij in Woerden terecht is gekomen negen jaar geleden. “Mijn vrouw en ik hadden altijd een wijnhandel in Papendrecht, maar ik ben eigenlijk door en door Amsterdammer. Daar was ik voorzitter van de winkeliersvereniging en zo heb ik twee renovaties van het winkelcentrum op mijn naam staan. Na het verkopen van onze wijnhandel, ben ik via de politiek en de winkeliersvereniging terecht gekomen in Woerden.”

Voor Kremers en de stad Woerden is het belangrijk dat de nieuwe ondernemer iets toevoegt aan de stad en over goede kwaliteiten beschikt. “Om een goede ondernemer te vinden, hanteer ik een bepaalde werkwijze. Om te beginnen zoek ik uit wat er gemist wordt in Woerden, dan benader ik een ondernemer die deze leegstand kan opvullen en probeer ik hem te verleiden om koffie met mij te drinken. Er moet sprake zijn van een goede klik. Daarnaast moet de ondernemer over een startkapitaal beschikken van 50.000 euro en veel karakter en vakkennis hebben. Het risico van niet slagen moet je bij het voorgesprek al zoveel mogelijk proberen in te schatten.”

De leegstand in heel Nederland wordt veroorzaakt door een aantal factoren. De grootste factor zijn de webwinkels. “Internet is de doodsteek voor de winkels,” vertelt Kremers. In de afgelopen tien jaar zijn het aantal webwinkels verzesvoudigd. Daarnaast heeft de crisis ook een belangrijke rol gespeeld. “Tijdens de crisis zijn een hoop winkels omgevallen die het net niet meer konden redden. Maar de crisis heeft ook een positief effect gehad op de ondernemers. Tijdens de crisis was het voor de winkeliers noodzakelijk om wat creatiever te zijn en zich meer te onderscheiden van de concurrentie.”

Kremers noemt verschillende oplossingen voor de leegstand in Nederland. Zo zouden de lege panden in de aanloopstraten een woonbestemming kunnen krijgen. “Veel jongeren vertrekken naar de Randstad en die hebben allemaal een woning nodig. Er zullen niet veel lege winkelpanden zijn die worden verbouwd tot kantoorpanden, omdat deze er al in overvloed zijn.”

Daarnaast zijn er maar een handjevol steden in Nederland met iemand als Kremers. Volgens Kremers is dit dan ook de reden dat de leegstand in Woerden bovengemiddeld laag is ten opzichte van de rest van Nederland. “Iedere stad of dorp zou eigenlijk een intermediair moeten hebben. Je hebt iemand nodig die op zoek gaat naar mogelijkheden, die voor zijn stad of dorp nodig zijn. Je moet als intermediair verschillende mensen weten te benaderen en je moet wat met retail hebben. Als je dat niet hebt, wordt het verrekte lastig.”

Kremers vertelt dat hij geboren is voor de retail. “Ik zit van mijn kruin tot mijn tenen, van onder tot boven en van links tot rechts in de retail, ik ben retail.” De ervaringen en kennis die Kremers in de loop der jaren heeft opgedaan komen in Woerden nu goed van pas. “Ik kan goed inschatten wat Woerden nog mist in haar centrum en wanneer ik het fout heb, word ik vanzelf weer op het matje geroepen bij de gemeente.”

De gemiddelde leegstand op nationaal niveau is ongeveer 10%. In het oosten van Nederland kan dit percentage oplopen tot de 20%. Naast Kremers zelf, zijn er ook nog een aantal andere factoren die er voor zorgen dat de leegstand zo laag is. “In Woerden werkt de gemeente heel erg mee met de ondernemers. Eigenlijk kan alles in Woerden. De ondernemer wordt goed geholpen door de ambtenaren met bijvoorbeeld verschillende vergunningen.”

“Het is belangrijk dat er wordt geïnvesteerd in de bekendheid van de stad, er moet over de stad worden gepraat. Daarnaast is het belangrijk voor een stad dat ze iets aanbieden aan de consument, wat buitengewoon interessant is, om naar die stad te komen. Dit kan bijvoorbeeld een culturele invulling zijn. Zo wordt er op dit moment veel gepraat over Groningen. Daar is namelijk een expositie van Rodin waar ik nog graag heen wil.”