El Rey gaat de samenwerking met Instock aan voor het tegengaan van voedselverspilling. Marloes Kraan is kok bij El Rey en vertelt dat het begon bij de gemeente in september. Duurzaam Woerden organiseerde in samenwerking met de gemeente in september een ontbijt voor ondernemers met duurzame ambities, waaruit de samenwerking van El Rey en Instock uit ontstaan is.

Koken zonder verspilling, welke kok wil dit nu niet? Voor Marloes Kraan, kok bij El Rey, is het sinds kort werkelijkheid. Dat Instock iets met de samenwerking te maken heeft is geen verrassing, omdat Instock een restaurant is met meerdere ketens dat bekend staat om het op de kaart te zetten van voedselverspilling. Dat er in Woerden een restaurant voedselverspilling tegengaat is wel voor het eerst. Marloes Kraan is kok bij het restaurant El Rey. Marloes legt uit dat in september  de samenwerking is ontstaan. In principe verzamelt Instock ook het eten voor El Rey en verdeelt het over verschillende restaurants die daar wat mee kunnen, die restaurants verwerken het eten dan in hun producten. “Tegenwoordig zijn wij dus een van die restaurants”, vertelt Marloes”. “We hebben het een tijd getest, maar het lukte. Vanaf nu gaan we dan ook echt aan de slag.”

Wanneer is eten ‘afgekeurd’?            
“Wanneer de datum is verlopen van verschillende producten, maar het nog prima te verwerken is kan het zijn dat een product al wordt afgekeurd door de supermarkten. Maar er zijn ook andere redenen, de supermarkten zijn erg kieskeurig en willen graag het beste. Wanneer een groente krom is of er iets niet aan klopt, weigeren de supermarkten het. Wij kunnen het dan juist nog makkelijk gebruiken.

Werken jullie ook samen met bijvoorbeeld supermarkten? 
“We werken vooral samen met de AH, maar ik geloof dat er ook andere supermarkten zijn die aan dit soort dingen meewerken. Ook de AH in Woerden zelf werkt mee.”

Wat gaat er nu veranderen?      
“Omdat wij veel producten al gebruikten voor onze kaart, blijven wij de kaart houden. Als we bijvoorbeeld ergens een komkommer in een gerecht hadden, vervangen we die komkommer gewoon door een ‘afgekeurde’ komkommer. Het is immers zonde om meer inkopen te doen. Met de overige producten die we binnen krijgen kunnen we nieuwe dingen testen. Zo hebben we bijvoorbeeld een tapasgerecht dat regelmatig verandert. Met de nieuwe dingen kunnen we dat veranderende tapasgerecht creëren.”

Hoe zijn de reacties van de klanten?                  
“De reacties zijn zeker wel positief, het is iets nieuws. Het heeft in een krantenartikel gestaan en dat hebben veel mensen gelezen. Vanuit daar zijn de mensen naar ons toe gekomen. Het kan best zorgen dat er meer mensen komen eten. Het is iets goeds voor het milieu kun je wel zeggen, daar zijn de mensen en wij ook erg blij om.”