Woerden zit vol ondernemers. Van ervaren zakenmannen tot enthousiaste starters en van kaasboer tot nagelstyliste. Maar wie zijn de mensen achter de onderneming? Iedere week zetten wij een Woerdense ondernemer in het middelpunt om te vertellen over zijn of haar onderneming. Deze week Gabriela Baars Romano (34) van Que Rico Custom Cakes.

Hoe kwam het idee voor Que Rico tot stand?
“Drie jaar geleden ben ik van Argentinië naar Nederland verhuisd voor mijn man. Het viel me direct op dat er overal appeltaart te koop was, maar weinig anders. Ik ben erg creatief en heb echt een passie voor smaak: zo ontstond een jaar geleden het idee om zelf taarten te gaan maken, op unieke wijze. Zonder lagen fondant, kilo’s suiker en zware klodders botercrème.”

Het moeilijkste was de taalbarrière: ik wist niet welke ingrediënten ik moest hebben!

Wanneer ben je begonnen en waar liep je tegenaan tijdens het opstarten van Que Rico?
“Een half jaar geleden ben ik daadwerkelijk begonnen met het opstarten van mijn bakkerij aan huis: Que Rico. Het moeilijkste voor mij was de taalbarrière bij het boodschappen doen. In Argentinië is er één soort slagroom, hier in Nederland zijn er eindeloos veel soorten met verschillende vetpercentages. Ik spreek goed Nederlands maar de ingewikkelde teksten op verpakkingen maakten mij niet veel wijzer. En met een man die nooit bakt schiet het ook niet op, haha!”

Ik wilde graag iets doen met mijn creativiteit en passie voor smaak.

Hoe kom je aan inspiratie voor je taarten?
“Ik zoek online naar recepten die me aanspreken. Deze probeer ik uit maar ik neem ze nooit letterlijk over: ik geef graag mijn eigen draai aan recepten. Zo maak ik botercrème luchtiger door er creamcheese aan toe te voegen en smeer ik altijd wat kersensiroop op chocoladecakes om deze smeuïger te maken. Het is als scheikunde. Ik experimenteer met smaken, texturen en technieken tot ik tevreden ben. Daarbij gebruik ik veel filmpjes van internet om nieuwe technieken te leren. Niet alles wat ik probeer komt er prachtig uit, maar zo leer je wel het best!”

Hoe is Woerden als stad voor een (startende) ondernemer?
“Mijn bedrijfje moet het echt hebben van mond-op-mondreclame en in Woerden gaat dat perfect. De straat waarin ik woon zit vol met kinderen en jonge gezinnen. Veel verjaardags- en babyshowertaarten gaan de deur uit. Ook buiten Woerden heb ik opdrachten, dit breidt zich steeds verder uit! Ik heb een kleine planner in de keuken hangen. Eerst stonden hier één of twee opdrachten op. Nu staat hij steeds vaker helemaal volgeschreven!”

Social media maakt echt het verschil als ondernemer.

Wat is volgens jou het belangrijkste voor een ondernemer?
“Social media maakt echt het verschil voor mij. Ik heb een Instagram en Facebook pagina (@quericowoerden) waarop ik foto’s zet van mijn creaties. Daarnaast is het erg belangrijk om zichtbaar te zijn als bedrijf op Google Maps. Zodra mensen het bakkerij-icoontje in deze straat zien, komen ze toch uit nieuwsgierigheid een kijkje nemen. Ook inschrijven bij de kamer van koophandel is een goede stap om zo snel mogelijk te zetten. Door deze registratie ben je online op veel meer sites te vinden!”

Hoe zie je Que Rico over 5 jaar?
“Ik zie mezelf nog steeds aan huis werken, zo heb ik alles bij de hand. Daarbij wil ik graag een goede camera kopen en zo mijn social media blijven ontwikkelen. Ook komt er een website aan! Tenslotte wil ik met mijn taarten op de markt in Woerden staan. Ik ben momenteel bezig met de laatste toets voor mijn inburgering in Nederland. In november, wanneer deze achter de rug is, wil ik zo snel mogelijk de markt op. Niet zelf, haha, ik ben niet gewend aan dit koude weer! Hopelijk kan ik tegen die tijd wat personeel inhuren! Wel zal ik altijd zelf blijven bakken, dat vind ik veel te leuk!”