Woerden zit vol ondernemers. Van ervaren zakenmannen tot enthousiaste starters en van kaasboer tot nagelstyliste. Maar wie zijn de mensen achter de onderneming? Iedere week zetten wij een Woerdense ondernemer in het middelpunt om te vertellen over zijn of haar onderneming. Deze week Ruud Harskamp (34) van ijssalon Torino.

Hoe is Woerden als stad voor een ondernemer?

”Woerden is een leuke en gezellige stad en wij hebben veel trouwe en eerlijke klanten. Met andere ondernemers in Woerden heb ik goed en collegiaal contact. Iedereen staat altijd wel voor elkaar klaar.”

Wat zijn volgens u belangrijke eigenschappen voor een ondernemer?

”Ik denk dat het belangrijk is om te blijven ondernemen en vernieuwen, maar je moet wel bij je product blijven, want zo houd je je klanten het beste tevreden. Als baas vind ik het belangrijk om betrokken te zijn bij mijn personeel en klanten. Het is als ondernemer belangrijk om vrolijk te zijn, want dan wordt het personeel dat ook en dat helpt weer om klanten blij te houden.”

Waar liep u tegen aan bij het hebben van een eigen winkel?

”Vooral dat ik minder tijd heb voor sociale contacten. Ik werk acht maanden in het jaar, zeven dagen per week en dat is dan vaak van 5 uur tot 11 uur. Het zijn dus lange dagen en daardoor heb ik weinig tijd voor andere dingen. Verder vind ik mijn baan wel erg leuk.”

Waarom bent u deze winkel begonnen?

”Ik heb Torino zes jaar geleden van de vorige eigenaren overgenomen. Eerst had ik een cafetaria in Leiderdorp. Daar begon ik al met het maken van mijn eigen ijs en kreeg ik veel positieve reacties van klanten. Verder vind ik ijs ook een erg interessant product om mee bezig te zijn en mee te experimenteren.”

Wat vindt u het leukste aan uw werk?

Het maken van het ijs. Dat doe ik meestal ’s morgens vroeg en in de zomer en op drukke dagen de hele dag door. Ik vind het erg leuk om nieuwe smaken te bedenken en te experimenteren. Soms zijn we een paar weken bezig met het maken van een nieuwe smaak, want het gaat pas de vitrine in als we er helemaal tevreden over zijn.

Wat zou een tip van u voor andere ondernemers zijn?

”Zelf in de winkel aanwezig zijn, zodat je controle kan houden over wat er in de winkel gebeurt en betrokkenheid hebt met je personeel. Ook is betrokkenheid met klanten erg belangrijk, want zo blijft de klantvriendelijkheid het hoogst.”

Waar zit u uzelf over tien jaar?

”In ieder geval nog steeds hier. Misschien een verbouwing van de winkel, maar ik wil hier niet weg.”