Terwijl zangeres Tess ondersteund door een accordeon prachtige Franse nummers zingt, wordt de een na de andere fles wijn opengetrokken in de WijnHALL te Woerden. Het is de vijfde editie van de Wijnproeverij, dit jaar georganiseerd door Remmer Meijer en Bernard Tesink. Normaal concurrenten op het gebied van wijn, maar met dit evenement besloten ze samen te werken.

Tijdens de WijnHALL konden wijnkenners én genieters hun “wijnhart” helemaal ophalen. Meer dan vijftien verschillende wijnboeren uit heel Europa waren met hun wijn aanwezig op het event, aangevuld door een ginbrouwer en een kaasproducent.  Naast het proeven van de wijn kon je ook deelnemen aan verschillende masterclasses over hoe je nou precies wijn proeft en waar je daarbij op moet letten. Er lagen een hoop flessen met verschillende prijzen naast elkaar, soms komen deze flessen zelfs uit hetzelfde gebied. Die prijsverschillen komen volgens Remmer Meijer door het druivenras en de opbrengst per hectare: hoe meer sap je uit een druif kan halen hoe goedkoper je de wijn kan aanbieden.

De samenwerking tussen Meijer en Tesink is tot stand gekomen tijden een etentje voor wijnleveranciers. Toen Meijer en Tesink met elkaar in gesprek raakten bleek dat ze heel goed met elkaar door één deur konden en elkaar versterkten. Tesink vertelde Meijer dat hij op het punt stond te stoppen met het organiseren van proeverijen, omdat het veel tijd en energie kostte om deze te organiseren. Waarop Meijer vertelde dat het organiseren van de WijnHALL hem best goed afging en zo is volgens Meijer de samenwerking ontstaan. Meijer zorgt voor vijf kraampjes, Tesink zorgt voor vijf kraampjes en de overige kraampjes zoeken ze samen bij grotere leveranciers.

Met het idee om een proeverij te organiseren zowel in het voorjaar als in het najaar, waarbij er gebouwd kon worden aan wijnbeleving (het proeven, echt weten wat je lekker vindt, dat moet je leren) zijn Meijer en Tesink een half jaar van tevoren begonnen met het voorbereiden. Eerst zes maanden hard werken en daarna gratis wijn weggeven, je zou zeggen dat je op zo’n evenement alleen maar verlies kan maken, maar volgens Meijer wordt er op dit moment echt verdiend aan de WijnHALL: ‘Dat komt omdat wij als organisatoren het hele evenement beheren.’ Wij zouden tegen de wijnboeren kunnen zeggen: “Als je wil kun je een stand huren”. Dan betaalt de wijnboer tweehonderd euro voor een kraam, maar vervolgens verkoopt hij natuurlijk nooit genoeg om uit alle kosten te komen. Onze wijnboeren komen voor ons en mogen gratis op dit event staan. 

Wij regelen alles, de locatie, artiesten, het eten en regelen het hotel (dat de boeren zelf betalen). En omdat wij alles beheren kunnen we er uiteindelijk wat aan verdienen, wij zijn immers de verkopers van de wijn op de beurs. Om te proeven geven wij de wijn gratis weg, als je de wijn lekker vindt smaken kun je direct een fles bestellen. Om een kwalitatief evenement neer te zetten moet er ook aan verdiend worden’, aldus Meijer. De eerste drie edities lukte dit “verdienen” niet, maar vanaf de vierde editie begint de WijnHALL volgens Meijer echt iets op te leveren.

Meijer is zelf geschoold in de wijngaarden van Portugal en heeft een groothandel in wijn. Via deze groothandel heeft hij contact met wijnboeren over de hele wereld, vandaar dat er op dit event boeren uit Frankrijk, Italië, Portugal, Oostenrijk en Spanje aanwezig zijn.