Pongggggggggggggg! Met een slag op de gong is de 9e editie van de beursvloer in Woerden geopend. Zo’n honderd mensen uit het zaken- en stichtingsleven zijn aanwezig. Voorzien van een badge met functie en naam lopen zij scannend door de menigte, op zoek naar een mooie match. Want dat is waar het allemaal om draait op de beursvloer.

Het evenement vindt ieder jaar plaats op een andere locatie. Dit jaar, op 5 oktober, opent de Hall haar industriële deuren voor de lokale ondernemers. Danielle Pels van InterDaan en tevens spreekstalmeester van de Beursvloer, legt uit hoe de matchmaking in werking zal gaan. Ieder jaar komen ondernemers van grote bedrijven, eenmanszaken, stichtingen, verenigingen en fondsen samen om te onderzoeken of zij iets voor elkaar kunnen betekenen. “Maar niet op financieel gebied”, vertelt Carola Verkleij, accountant. Vorig jaar heeft zij een deal gesloten met inloophuis ‘Leven Met Kanker’. “Zij hadden posters nodig en wij hadden een A3 printer. Zo simpel kan het zijn.”

Nanette Mostert, initiatiefnemer van de Beursvloer, vertelt over het succes van de vorige editie. “Er waren zo’n 300 mensen aanwezig! Een prachtige dag maar we hebben er wel van geleerd. Het systeem is een beetje aangepast om ervoor te zorgen dat het matchen sneller verloopt.”

De bedrijven zijn zo creatief in het maken van hun matches!

Ruim een uur hebben de gasten voor het sluiten van deals. Hier en daar lopen mensen rond met een kleurrijke wuppie op hun schouder, voorzien van een label met ‘ik heb een match!’ Na afsluiting van het evenement blijkt zelfs dat meer dan de helft van de mensen drie of meer matches te hebben! Helaas is het niet voor iedereen een vruchtbare dag. Zo heeft Jan Slomp, ofwel Sint-Nicolaas, nog geen enkele match. “Maar dat maakt niet uit”, zegt Jan. Hij haalt genoeg mooie deals uit de Beursvloer waar hij ieder jaar naartoe gaat. Zo speelde hij twee jaar geleden Sinterklaas voor een zorginstelling, of kwam hij op vmbo-scholen vertellen wat zijn baan inhoudt. “Maar dan natuurlijk niet als Sint-Nicolaas,” zegt Jan, “ik ben namelijk ook gewoon administrateur.”

Het is een Tinder voor ondernemers.

De verscheidenheid is groot dit jaar. Zo zijn de voedselbank aanwezig, Albert Heijn en Kinderopvang KMN Kind&Co, maar ook zijn dit jaar de gemeente Woerden en de Rabobank erbij. Deze laatste twee zitten in de zogenaamde “schatkamer”. Mensen kunnen bij hen terecht voor informatie over bijvoorbeeld vergunningen en aanvragen. “Het mooie is dat er door deze verscheidenheid altijd prachtige matches uitkomen”, zegt Danielle Pels. “Het is zo leuk om te zien hoe creatief bedrijven zijn met hun matches!” Ieder jaar kiest een jury de meest creatieve match uit. Dit jaar kiezen zij er drie en mag het publiek stemmen, wat eindigt in gelijkspel. De twee winnaars bestaan uit vijftien ondernemers die voor alle gezinnen van de voedselbank erwtensoep met worst maken. De andere winnende match bestaat uit Rabobank, de Kerstwensencommissie en Chalet.nl die een gezin wat het echt nodig heeft een week vakantie aanbieden in een chalet met €500 zakgeld.

Wethouder Yolan Koster spreekt van dankbaarheid voor alle mooie matches die ieder jaar gemaakt worden. “Eigenlijk is het zonde dat het de Beursvloer heet”, constateert zij. “Beter zouden we dit een openbare verkering noemen. Het gaat om het leggen van nieuwe contacten: een Tinder voor ondernemers!”

Volgend jaar zal Event Support Holland haar deuren openstellen voor de 10e editie.