Vier mannen uit Kamerik gaan dit jaar op een avontuurlijke reis naar Zuid-Afrika. De reis door ruim 22 landen begint in maart. Mareijn de Wit is één van deze avonturiers en vertelt over de tocht die ze gaan maken.

Het idee

‘We gaan in maart komend jaar vanuit Utrecht vertrekken met vier motoren richting Zuid-Afrika, Kaapstad. Het is een motortocht van ongeveer twintigduizend kilometer door ruim twintig landen langs de westkust van het continent Afrika. Het idee is ooit ontstaan toen mijn broer en ik op de motor reden door Myanmar, dat is een land in Azië. Daar hebben we tweeënhalve week gereden met motoren en we vroegen ons eigenlijk een beetje gekscherend af wat voor mooie trips we nog meer konden maken met de motor. Toen hadden we bedacht: hoe ver zuidelijk kan je eigenlijk rijden? Het zuidelijkste puntje is ongeveer Kaapstad. Twee jaar later is dat ineens werkelijkheid geworden, regelden we alle visa, hebben we de motoren gekocht en nu staan we bijna op het punt van vertrekken.

Het is gewoon één groot avontuur. We zijn nu allemaal nog onder de dertig, dus nu kunnen we nog veel gekke avontuurlijke dingen doen in plaats van dat we dadelijk allemaal vast aan een huis zitten en banen die definitief zijn en veel meer verplichtingen hebben hier dan we nu hebben.

De overnachtingen regelen doen we allemaal ter plekke. We kijken per dag waar we uitkomen en zoeken daar in de omgeving hotels, hostels of we gaan kamperen waar dat mogelijk is. We nemen daarom ook tenten, slaapzakken, en dat soort dingen mee.’

De motor

‘De motor is lekker avontuurlijk, want in een auto kan je natuurlijk ook wel goed rijden, maar dan zit je wel stil en kan je een beetje achteroverleunen en gas geven. Met de motor voel je werkelijk alles: je voelt de wind, je voelt het zand. Op de motor moet je continu geconcentreerd zijn en het is avontuurlijker. Het geeft meer een kick om goed hard gas te kunnen geven en de kracht van zo’n  motor te voelen. Als je dan een beetje offroad  kan gaan door Afrika, dus wat meer door woestijn en het zand in.

We hebben gekozen voor de Honda Transalp motor. Dit zijn wat oudere motoren waar wij modellen uit het jaar 1993 en 1996 van hebben. Deze modellen zijn geschikt hiervoor omdat ze heel weinig elektronische onderdelen kennen en vooral bestaan uit motorische onderdelen. Dat betekent dat het allemaal vervangbaar is, dus mocht er iets kapotgaan dan hebben we reserveonderdelen bij ons waardoor we dat zelf kunnen vervangen. Gaat er iets elektronisch kapot, een computergestuurd element van de motor, dan moet je dat vaak al bij een reparateur laten uitlezen. Wij verwachten dat er in Afrika niet heel veel moderne motorzaken zijn met computerapparatuur die de motoren kunnen uitlezen. Dus vandaar dat we gekozen hebben voor wat oudere motoren zodat we die zelf kunnen repareren onderweg.’

Vooruitblikken

‘Het is een trip waar we heel erg naar uitkijken en waar we allemaal druk mee bezig zijn. Het gaat gewoon heel mooi worden.

Ik kijk denk ik uit naar die kick wanneer je aan het rijden bent. Door Europa moet je gewoon snel heen, dus willen we binnen een week naar Spanje toe om daar te kunnen overvaren. Ik denk dat ik er het meest naar uitkijk om over de onverharde wegen te rijden en het avontuur aan te gaan. En natuurlijk uiteindelijk als we in juni aankomen dat de familieleden en vriendinnen ook komen in Zuid-Afrika. Natuurlijk is het een mooi moment om daar iedereen weer te zien.

Ook gaan we zeker andere dingen doen dan alleen rijden. Er is iemand die dit ook al gedaan heeft en die heeft tweeënhalve maand gedaan over deze tocht. Die heeft flink doorgereden maar wij hebben er wel extra dagen bijgenomen om juist ook op pad te kunnen, safari’s kunnen doen, op avontuur te kunnen gaan, en de steden goed te gaan bekijken. Dus niet alleen puur voor het rijden maar ook om de cultuur en de landen te bezoeken waar we heen gaan en goed een indruk te krijgen van hoe het er daar aan toe gaat.

We weten wel het een en het ander maar natuurlijk is het een vreemde plek waar je naartoe gaat. Dus daar moet je wel rekening mee houden. We lezen ons van tevoren goed in dus we weten wat er in een land speelt en we zoeken ook uit waar we naartoe kunnen om dingen te gaan bekijken die we echt absoluut willen zien in een land.’

Verwachte struikelblokken

‘Lekke banden zullen ons grootste struikelblok gaan worden. Om die reden hebben we meerdere binnenbanden meegenomen. We gaan veel over onverharde wegen rijden, waardoor we waarschijnlijk vaak een band moeten gaan vervangen. Om de reis zo goed mogelijk te laten verlopen gaan wij ons ook inlezen over de mogelijke risico’s van de landen waar wij doorheen rijden. Wat we sowieso gaan doen om problemen te vermijden zijn: niet te veel in de nacht rijden en zorgen dat we op tijd binnen zijn.’

Eenmalig?

‘Voorlopig is de reis een eenmalige actie. Het is een dure trip maar zeg zeker nooit nooit. We zijn allemaal reislustig dus als het heel goed bevalt dan kan het zijn dat er een vervolg op komt. Als we dit nog een keer willen doen dan zal daar opnieuw voor gespaard moeten worden en moeten er nieuwe plannen bedacht worden. Eerst maar het ene uitvoeren voordat het volgende begint.’

Meer weten over de tocht? Klik dan op deze link.